Pagalbos moterims linijos vadovė: labiausiai motyvuoja žinojimas, kad susidūrusios su sudėtingomis gyvenimo krizėmis moterys turi kur kreiptis

2024-10-02

Pagalbos moterims linija – 20 metų Lietuvoje veikianti emocinės paramos tarnyba, kurioje savanoriai visą parą teikia anonimišką, konfidencialią ir nemokamą emocinę paramą smurtą, sudėtingas gyvenimo krizes ar kitus iššūkius patiriančioms moterims.

Skambučių statistika rodo, jog skambinančių ir ieškančių pagalbos bei palaikymo žmonių vis daugėja. 2023 metais Pagalbos moterims linijos savanoriai atsakė į daugiau nei 26 000 skambučių, o bandančiųjų prisiskambinti buvo beveik dvigubai daugiau.

Apie iniciatyvos pradžią, kylančius iššūkius ir savanorystės kuriamą prasmę kalbėjomės su Pagalbos moterims linijos Kauno skyriaus vadove Aušra Stankūniene ir pokalbių internetu koordinatore Ramune Nekrošiene.

Didėjantis skambinančiųjų skaičius

Savo veiklą emocinės paramos linija pradėjo 2004 metais Klaipėdoje, po kelerių metų ją išplėtė Kaune, o 2019 m. – Vilniuje. Šiuo metu emocinę paramą teikia beveik 350 savanorių trijuose didžiuosiuose Lietuvos miestuose.

„Veiklos pradžioje Pagalbos moterims linija dirbo vos kelias valandas per parą, tačiau pastebėjus didelį pagalbos poreikį veikla buvo išplėsta ir linija tapo pasiekiama kiekvieną dieną, visą parą. Į mus gali kreiptis žmonės iš visos Lietuvos, pastebima, kad emocinės paramos ieško ir užsienyje gyvenantys lietuviai. Skambučių statistika rodo, jog skambinančių ir ieškančių pagalbos bei palaikymo žmonių vis daugėja. Siekiame, kad kuo daugiau moterų jaustųsi geriau: išspręstų santykių problemas, sustiprintų savo savivertę, sumažintų vienatvės, nerimo jausmą ir netoleruotų jokio smurto, ypač artimoje aplinkoje. Suprantame, kad to nepadarysime per vieną pokalbį, tačiau mažais žingsneliais, palaikydamos viena kitą, mes galime keisti savo mintis, o keisdamos mintis, keisime ir elgesį“, – dalijosi emocinės paramos tarnybos vadovė A. Stankūnienė.

Jai pritarė ir linijos pokalbių internetu koordinatorė, teigianti, kad Pagalbos moterims linija tiesiogiai prisideda prie moterų gerovės ir saugumo, padeda kurti stipresnę, palaikančią, empatišką visuomenę.

„Ši pagalba labai svarbi moterims, susidūrusioms su krizinėmis situacijomis, nesvarbu, ar tai būtų skyrybos, smurtas, depresija ar kitos psichologinės problemos. Linija suteikia galimybę anonimiškai kalbėtis apie asmeninius sunkumus, o tai leidžia moterims jaustis saugiau ir drąsiau atskleisti savo problemas. Moterys, susiduriančios su smurtu namuose, gali gauti svarbios informacijos ir paramą. Be to, pagalbos moterims linija gali būti pirmasis žingsnis toms moterims, kurios siekia pabėgti iš pavojingos aplinkos arba ieškoti teisinės ir socialinės pagalbos“, – sakė linijos pokalbių internetu koordinatorė Ramunė Nekrošienė.

Pasak iniciatyvos vadovės, per parą Pagalbos moterims linijos savanoriai vidutiniškai atsiliepia į 80, t. y. maždaug pusę, visų įeinančių skambučių. Emocinė parama kiekvieną dieną teikiama ir internetu 17–22 valandomis.

„Tiek daug valandų galime teikti emocinę paramą tik turėdami didelę, empatišką, sutelktą savanorių komandą. Gera stebėti pačių savanorių pokyčius – per mokymus, ilgalaikę savanorystę, iššūkius, kuriuos įveikiame kartu. Taip pat glaudžiai bendradarbiaujame su kitomis emocinės paramos linijomis: „Jaunimo linija“, „Vaikų linija“, „Vilties linija“, Pagalbos vyrams linija. Tik kartu dirbdami, dalydamiesi gerąja patirtimi tarp organizacijų, galime pasiekti geresnį rezultatą – padėti daugiau asmenų lengviau išgyventi krizines situacijas ir greičiau po jų atsitiesti“, – sakė A. Stankūnienė.

Anot pašnekovės, didžiulis skambinančiųjų skaičius kelia ir nemažai iššūkių, o linijai veikiant visą parą sunkiau organizuoti naktinį darbą.

„Dieną emocinę paramą teikia 4–5 savanoriai, o naktį – 1. Tad, deja, lieka neatsakytų skambučių. Bendrai per parą kol kas atsiliepiame tik į du iš trijų skambučių. Turime ir gerų naujienų: nuo lapkričio mėnesio emocinė parama internetu bus teikiama trimis valandomis ilgiau, t. y. nuo 14 iki 22 valandos. Jaučiame didelį poreikį, ypač jaunų žmonių, kalbėti apie jausmus pokalbių kanale. Kai kada išrašyti slogius jausmus, sunkias emocijas, mintis apie savižudybę, ypač po seksualinės prievartos ar sergant depresija, onkologinėmis ligomis ar kt., yra lengviau, nei apie tai kalbėti, todėl, reaguodami į poreikį, budėsime dar ilgiau“, – dalijosi tarnybos vadovė.

Svarbiausia veikloje savanorystė

Norintys prisijungti prie Pagalbos moterims linijos veiklos asmenys privalo baigti intensyvius 4 mėnesių mokymus, kurių metu įgyja teorinių žinių ir praktinių įgūdžių, reikalingų kokybiškai emocinei paramai teikti.

„Mūsų savanorės budi prie telefono linijos, atsako į laiškus, kalbasi su moterimis internetu. Emocinė parama padeda išsivaduoti iš negatyvių būsenų ir kurti laimingesnį gyvenimą. Savanoriauti atėjusios moterys dalijasi, kad jos pačios prieš 2–3 metus skambino į liniją ir pokalbis tuo metu joms labai padėjo. Todėl, suvokdamos žmogiško ryšio, išklausymo ir palaikymo vertę, ateina pačios savanoriauti“, – sakė tarnybos vadovė A. Stankūnienė.

Pasak pašnekovių, norint tapti savanore, nebūtinas specialus išsilavinimas ar darbo patirtis. Svarbiausia yra noras padėti, empatija ir galimybė skirti dalį savo laiko savanorystei.

„Mane asmeniškai savanoriauti Pagalbos moterims linijoje motyvavo noras padėti pagalbos ieškančioms moterims ir galimybė tobulėti pačiai kaip asmenybei, įgyti naujų gebėjimų ir patirčių. Taip pat tapti šios organizacijos savanore skatino noras įsilieti į nuostabią savanorių bendruomenę. Esame skirtingos, tačiau visas mus sieja bendrystės jausmas. Palaikome ir įkvepiame viena kitą, dalijamės patirtimi, kartu kuriame ir augame“, – sakė linijos pokalbių internetu koordinatorė Ramunė Nekrošienė.

Iniciatyva „Pagalbos moterims linija“ dalyvauja „Lietuvos galios“ projekto „Teisingos Lietuvos“ kategorijoje.

  • vytis
Lietuvos Respublikos Prezidentas
Gitanas Nausėda
© 2024 Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija, biudžetinė įstaiga. Visos teisės saugomos.
S. Daukanto a. 3, LT-01122 Vilnius tel. +37069842639, el. paštas: aurika.grozova@prezidentas.lt
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre. Juridinio asmens kodas: 188609016