Kūrybinių technologijų akademijos „bitByte“ vadovė: tikime, kad lyčių lygybė technologijų srityje yra raktas į inovatyvią visuomenę

„bit&Byte“ – kūrybinių technologijų akademija, daugiau nei dešimtmetį 7–16 metų vaikams sėkmingai organizuojanti užsiėmimus, kuriuose jie ne tik atranda technologijų pasaulį, mokosi programavimo, grafinio dizaino, bet ir lavina kūrybiškumą bei smalsumą.
„bit&Byte“ užsiėmimuose vaikai yra raginami suprasti ir kurti, veikti aplinkoje, kurioje drąsu eksperimentuoti, improvizuoti bei ugdyti pasitikėjimą tiek savo įgūdžiais, tiek technologijomis.
Akademija šiuo metu veikia šešiuose Lietuvos miestuose ir yra subūrusi apie 800 jaunųjų kūrėjų.
Skatina technologinį raštingumą
Pasak akademijos vadovės Dovilės Dilienės, „bit&Byte“ atsirado iš supratimo, kad vaikams ir jaunimui trūksta galimybių mokytis technologijų ne tik kaip vartotojams, bet ir kaip kūrėjams.
„Šiandien vaikai auga pasaulyje, kuriame technologijos yra tarsi savaime suprantamos, tačiau jos dažnai atrodo pernelyg sudėtingos, neprieinamos, nepatogios eksperimentuoti. Mes siekiame tai pakeisti. Norime suteikti vaikams technologinį raštingumą kaip įrankį sąmoningumui ugdyti, kritiniam mąstymui lavinti ir Lietuvos pasauliniam potencialui stiprinti. Norime, kad vaikai gebėtų ne tik naudoti technologijas, bet ir jas kurti, suprasti jų poveikį ir pritaikyti savo idėjoms. Taip pat įgyvendiname daugybę socialinių projektų, siekdami, kad technologinis išprusimas būtų prieinamas visiems“, – sakė D. Dilienė.
Pašnekovė atvira – technologinis raštingumas neturi priklausyti nuo vietovės, lyties ar socialinės padėties. Visi vaikai nusipelno įgyti ateities įgūdžių. Todėl akademija „bit&Byte“ ypač daug dėmesio skiria švietimo prieinamumui, stengiasi mažinti skaitmeninę atskirtį ir užtikrinti, kad kiekvienas vaikas turėtų galimybę tapti technologijų kūrėju.
„Vaikams jau nebereikia specifinių gebėjimų, jiems reikia bendrųjų gebėjimų – kūrybiškumo, kritinio mąstymo, savarankiškumo, galimybių spręsti kylančias problemas. Tikime, kad technologijos yra ateities kalba, o jų supratimas ir taikymas gali atverti daugybę galimybių. Pačios technologijos nėra nei naudingos, nei žalingos – viską lemia tai, kaip jas naudojame ir taikome kasdieniame gyvenime, kokiomis skaitmeninio turinio temomis kalbamės su vaikais, kaip mokyklos jas integruoja į ugdymo procesą. Akademija „bit&Byte“ skatina sąmoningą technologijų naudojimą, suteikdama vaikams įrankius kurti, atrasti ir tapti aktyviais skaitmeninio pasaulio dalyviais“, – sakė D. Dilienė.
Pašnekovės teigimu, technologinė kūryba yra įtraukus ir įdomus užsiėmimas, kuris reikalauja nemažai proto, logikos, vaizduotės pastangų. Jis padeda sudėtingiau bei giliau suvokti pasaulį, o tai praktikuojant atsiranda naujos socialinės jungtys.
„Programavimas yra kompiuterių kalba, būdas sukurti instrukcijas. Tai aplinka, kurioje galima spręsti logines problemas, ieškoti loginių jungčių. Kuriant technologijas programavimas yra kaip gramatika mokantis bet kurios kalbos. Tai visa ko pagrindas – pradžia ir pabaiga. Iš esmės mes tarsi suvokiame technologijas, naudojame jas, bet nemokėdami tos kalbos negalime tapti jos kūrėjais. Tad programavimas yra puikus būdas dekonstruoti technologijas, kitaip tariant, pamatyti kodą, sandarą iš vidaus. O vaikai turi tą technologinį smalsumą, reikia tik pakreipti jį reikiama linkme“, – dalijosi D. Dilienė.
Technologijų dirbtuvės merginoms
Pasak akademijos vadovės, programa „Ateities kūrėjos“ buvo sukurta smalsioms mergaitėms ir jas į tobulėjimo kelionę atlydinčioms moterims. Vienas iš svarbiausių projekto tikslų – dalyvėms suteikti drąsos ir įkvėpimo išbandyti save inžinerijos ir technologijų srityse, kurios dažnai vis dar laikomos vyriškomis.
„Programa „Ateities kūrėjos“ sujungia kūrybingumą, technologijas ir ugdymą, siekdama įveikti lyčių stereotipus STEM srityse. Technologijų sektoriuje merginos vis dar sudaro mažesnę dalį ir tam didelę įtaką daro nuo mažens formuojami stereotipai. Skatiname mergaites domėtis technologijomis, suteikiame palaikymą ir įkvepiančius pavyzdžius, kurie padeda tikėti savo jėgomis“, – pasakojo akademijos vadovė.
Pašnekovės teigimu, programose dalyvaujančių mergaičių nuolat daugėja, tačiau pokyčiai neabejotinai reikalingi, nes lyčių stereotipai vis dar daro įtaką tam, ką jos renkasi mokytis ir kuo svajoja tapti užaugusios.
„Skatiname mergaites pasitikėti savimi ir drąsiai eksperimentuoti su technologijomis. Taip pat kuriame įkvepiančią bendruomenę, kurioje IT specialistės tampa motyvuojančiais pavyzdžiais, organizuojame mentorystės programas, kuriose sėkmingos moterys dalijasi savo patirtimi“, – sakė D. Dilienė.
Šioje kelionėje, pasak akademijos vadovės, mergaites lydi jau daugiau nei 500 savanorių, kurie ne tik dalijasi žiniomis, bet ir kuria tikrą bendruomenę, kurioje kiekviena mergaitė gali augti, tobulėti ir svajoti drąsiau.
„Programa „Ateities kūrėjos“ ne tik sprendžia moterų atstovavimo technologijų sektoriuje problemą, bet ir ugdo būsimas lyderes, kurios kurs geresnę ir inovatyvesnę Lietuvą. Kiekviena mergaitė, kuri prisijungia prie mūsų dirbtuvių, atranda savo vidinę kūrėją ir supranta, kad ateitis priklauso toms, kurios nebijo svajoti“, – sakė D. Dilienė.
Džiugina dalyvių įsitraukimas
Kūrybinių technologijų akademija „bit&Byte“ bendradarbiauja su mokyklomis, universitetais, verslo įmonėmis, nevyriausybinėmis organizacijomis, kurios padeda plėsti veiklą, rengia bendrus projektus ir stengiasi užtikrinti, kad technologinis ugdymas pasiektų kuo daugiau į šią kelionę žengti pasiryžusių vaikų.
„Džiaugiamės stipria bendruomene, kuri auga ir palaiko vieni kitus. Drauge stengiamės pasiekti kuo platesnę auditoriją, ypač nutolusių regionų vaikus, ir užtikrinti ilgalaikį veiklos tvarumą. Taip pat ieškome būdų, kaip integruoti technologinį ugdymą į formalųjį švietimą, kad kuo daugiau vaikų turėtų galimybę mokytis per kūrybiškumą ir įgyti jiems taip reikalingų ateities įgūdžių, – sakė D. Dilienė.
Pašnekovės teigimu, vis dėlto didžiausias veiklos motyvatorius ir variklis – kasdien matomas vaikų entuziazmas, kūrybos džiaugsmas jiems kuriant pirmuosius technologijų projektus, įgyti nauji gebėjimai ir, visų svarbiausia, išaugęs tikėjimas savo galimybėmis.
„Turime daugybę istorijų apie vaikus, kurie atrado aistrą technologijoms ar net pasirinko su tuo susijusią karjerą. Pavyzdžiui, vienas mūsų mokinys, kuris nenoriai ėjo į mokyklą, nesutarė su klasės draugais, sunkiai rado motyvacijos mokytis, nusprendęs lankyti mūsų užsiėmimus po kiek laiko ne tik susirado draugų, bet ir įgijo pasitikėjimo ir motyvacijos mokytis. Arba kita mūsų mokinė, kuriai mokykloje buvo sakoma, kad ji „ne matematikė“, baigusi programą atrado stiprybę technologijoms ir galiausiai pasirinko dirbtinio intelekto studijų kryptį“, – sakė D. Dilienė.
Pasak vadovės, akademija „bit&Byte“ planuoja plėstis ir per artimiausius trejus metus pradėti veiklą dar bent 10 Lietuvos regionų bei įkurti paauglių akademiją, kur jaunuoliai galėtų gilinti žinias pasirinktoje technologijų srityje.
„Tikime, kad kiekvienas vaikas gali būti ne tik technologijų vartotojas, bet ir kūrėjas. Mes esame tam, kad padėtume jiems atrasti šį potencialą. Labai kviečiame dalyvauti ir registruotis į mūsų užsiėmimus, stovyklas arba tapti mentoriais. Visa informacija skelbiama mūsų interneto svetainėje bei socialiniuose tinkluose. Sekite mus, kad nepraleistumėte naujienų“, – sakė kūrybinių technologijų akademijos „bit&Byte“ vadovė D. Dilienė.
Daugiau informacijos apie akademiją „bit&Byte“ bei programą „Ateities kūrėjos“ galite rasti čia: https://www.bitbyte.lt/uzsiemimai
Mentorių atsiliepimai:
Eduardas: „Mentoriauti pradėjau, nes norėjau pasižiūrėti, kaip programuoja septynmečiai – man tai atrodė beveik neįmanoma. Neturėjau planų ilgai likti ir maniau, kad tik metus pabandysiu, bet pabandęs supratau, kad nenoriu išeiti. Nors mentoriaujant būna iššūkių, tačiau smagu kartu su vaikais atrasti ką nors naujo, parodyti, kad technologijos nėra kažkas keisto ir nesuprantamo, tiesiog reikia išmokti jas valdyti ir kurti.“
Viktorija: „Mentorystė „bit&Byte“ sekasi puikiai – džiaugiuosi matydama, kaip jaunieji kūrėjai atranda naujas technologijas, mokosi jas pritaikyti ir drąsiai eksperimentuoja. Man svarbu būti jų kelionės dalimi, padėti ne tik spręsti kilusius klausimus, bet ir skatinti jų smalsumą bei pasitikėjimą savo idėjomis. Mentorystė man suteikė prasmės – tai galimybė dalintis žiniomis, įkvėpti jaunąją kartą ir kartu augti tiek kaip specialistei, tiek kaip žmogui.“
Lukas: „Nusprendžiau mentoriauti, nes pasiūlė buvusi profesinės mokyklos mokytoja, matyt, manyje kažką pamačiusi, ir ji tikrai neklydo. Tad aš nelaukdamas, nė nežinodamas, į kokius nuotykius nersiu, pasirašiau, sutikau pabandyti. Pirmasis užsiėmimas praėjo gana chaotiškai, nes neturėjau jokios patirties su jaunaisiais technologijų entuziastais, o tai davė man postūmį išmokti, kaip viskas veikia, mokytis kartu su mažaisiais. Dabar kartu su jaunimo būriu bandome užkariauti technologijų pasaulį. Savo ruožtu aš padedu jiems suprasti, kaip dabartinės technologijos veikia, supažindinti su tais dalykais, kurie jiems pravers ateityje.“
Programa „Ateities kūrėjos“ sulaukė įvertinimo „Lietuvos galios“ apdovanojimuose ir tapo viena iš laureatų „Inovatyvios Lietuvos“ kategorijoje.